El pla dels barris de Barcelona

Esteu aquí

Torna

Estris de construcció del present i el futur: el programa Caixa d'Eines

13/01/2021 - 02:01h

Pla de Barris. El programa educatiu i cultural Caixa d'Eines, present a més de 30 escoles i instituts de la ciutat.

El programa educatiu i cultural Caixa d'Eines, present a més de 30 escoles i instituts de la ciutat.

Si l’educació i la cultura són una aposta de futur, en aquests temps convulsos s’han revelat com un far que il·lumina el present de petits i joves. En aquesta aposta, el programa Caixa d’Eines va creixent en el seu camí. Des de 2017 aquest programa transversal del Pla de Barris i l’Institut de Cultura de Barcelona està desenvolupant projectes culturals singulars en una trentena de centres educatius, proporcionant tots els estris per aprendre activitats relacionades amb l’art, l’expressió i la creativitat de manera col·lectiva i cooperativa. A aquesta oferta de tallers educatius en projectes de música, circ, arts escèniques o audiovisual, s’hi sumaran 30 centres el 2021.

D’aquesta manera, cada vegada més escoles o instituts dels barris integrats en el programa Pla de Barris es transformen en un nou pol cultural al barri, creant sinergies entre alumnes, professorat, famílies, veïnat i entitats del voltant. I de cadascuna d’aquesta ruta compartida neix una nova línia de treball conjunt. Un exemple són les comissions de programació entre pares, mares, alumnes i veïnat per la sala Maremar (a l’Escola Bàrkeno, la Marina) o a la sala La Pau (a l’Escola La Pau, al barri del mateix nom). Un altre exemple són els vincles comunitaris fruit de les cessions d’espai d’equipaments de barri per acollir tallers del programa Caixa d’Eines. Aquest és el cas del Centre Cívic Besòs, que treballa amb l’Escola Concepció Arenal, al barri del Besòs i el Maresme, compartint les seves sales perquè nenes i nens d’aquesta escola puguin gaudir del taller de circ.

El circ, una aposta infal·lible

Per Begonya Parés, directora de l’Escola Concepció Arenal, el programa Caixa d’Eines és ara més necessari que mai perquè ofereix “una motivació diferent que cohesiona els grups i dóna visibilitat a altres tipus d’aptituds”. En el taller de circ els alumnes aprenen que “necessiten l’ajuda dels companys, que tu sol no pots fer-ho tot sol, i que ells et necessiten a tu”, diu Begonya.

Per Ester Lafuente, tutora 5è i 6è, la reestructuració organitzativa a l’escola per la pandèmia els ha portat a fer nous grups per garantir que tothom pugui gaudir dels tallers de la Caixa d’Eines. “El joc sempre és enriquidor per si mateix, i ajuda a enfrontar-nos a la frustració, a desenvolupar el físic i la concentració. I tot això va molt bé ara, en aquestes circumstàncies especials, i sempre”, explica.

Una tarda, en una d’aquestes sessions de circ, un grup d’alumnes aprèn a coordinar-se i sincronitzar els seus moviments jugant a tirar-se i recollir pilotes. Com un ball invisible, es mouen i es llancen les pilotes entre ells, i aquestes volen entre les mans i els caps d’uns i altres. El joc va guanyant en velocitat, i cada vegada estan més concentrats per no perdre cap pilota, però arriba un moment en què s’escapen comentaris riallers. És un exercici simple que fa confiar en les persones del costat i, a la vegada, fa que aquests, confiïn en tu.

Hamza Saidane, de 6è, li encanta aquest taller. “Tinc un tiet que era acròbata, i sempre m’ha agradat molt el circ. Aquí aprenem a fer més amistat amb els companys i a ser més amables entre nosaltres”, diu.

Un programa de ràdio per a adolescents

Són les 9 en punt del matí i els passadissos de l’Institut Domènech i Montaner, al barri de la Marina. Tot és un rumor de presses i riures per no fer tard. A la classe de segon A d’ESO costa amainar la vitalitat industriosa dels tretze anys, però tothom sembla bastant content: avui aquí també toca taller de Caixa d’Eines, però ells no fan circ, sinó ràdio. “És important saber què hem fet i què farem”, diu Yohany Limpias, presidenta de l’Associació de Mitjans de Comunicació Local i monitora del taller, repassant les tasques a desenvolupar: escriure un guió d’un programa de ràdio – salutacions, seccions, entrevista, notícies, acomiadament -, i distribuir les tasques de conductor/a de programa, presentador/a de notícies i entrevistes i el DJ del programa.

En el grup de treball de l’Anna tenen molta feina avançada. Ella ha elaborat un guió sobre la història d’un diari secret de dues amigues escrit en un abecedari secret, però resta encara per decidir el nom del programa i la distribució de tasques, entre altres coses. En el grup de Tejdeep ja saben que ella serà la presentadora, la locució de les notícies les farà Gabriel, Jeni serà l’entrevistadora, i Hugo farà de DJ. Ja ha decidit que posarà les cançons Yo no voy, de Morad i Me contagié (dos), de Anuel AA.

AFK (Alumnes Funcionalment Korrectes) és el nom escollit pel programa entre Joan, Sandra, Roger i David. Volen fer una entrevista fictícia a un youtuber, que serà David, i estan d’acord que la música adequada pel seu programa és la melodia d’un famós vídeo d’una vaca russa ballant.

Joel, Naiara, Sihan i Leila, en canvi, treballen la més estricta actualitat: la covid. Han decidit explicar la història de Sihan, que acaba de passar un parell de setmanes de confinament total a casa. A ella li faran una entrevista.

“El taller fa crear vincles amb la realitat del barri i el seu entorn. Aprendre a fer ràdio és una excusa per aprendre la importància de saber comunicar, de formular idees i ordenar-les, d’escoltar-se, col·laborar, i coordinar-se”, explica Yohany. En els pròxims tallers, els alumnes treballaran la vocalització, faran assajos de cada programa de ràdio, els gravaran i escoltaran, i entre tots decidiran els que s’emetran a l’emissora local de ràdio de La Marina. “Al final, el que aprenen és a formar part d’un equip i funcionar com a tal”, conclou Yohany.