Alumnes de la Verneda i la Pau aprenen jugant amb la Petita Història de la Verneda de Sant Martí.
La classe, entre companyes, mestres i amics, és l’espai perfecte per començar l’aventura de conèixer el que tenim més a prop: el nostre barri. Ara, les escoles i instituts de la Verneda i la Pau tenen a les seves mans l’àlbum de cromos Petita història de la Verneda de Sant Martí, una eina pedagògica que suma coneixement i diversió per engrescar a alumnes i estudiants i investigar com eren els voltants de casa segles enrere, fent un viatge imaginari a la vida quotidiana del passat.
El joc educatiu Petita Història de la Verneda de Sant Martí és un projecte del Pla de Barris de la Verneda i la Pau, de la Societat d’Estudis de La Verneda de Sant Martí, i del Districte de Sant Martí.
Aquesta publicació, que ja es va començar a utilitzar en algunes escoles del barri el curs passat, inclou mapes, il·lustracions i fotografies, de manera que nenes i nens coneixen la història dels seus carrers llegint i jugant. Però més enllà de la classe, la història del seu barri també l’aprenen passejant per carrers i parcs, donat que per aconseguir els cromos l’alumnat ha d’anar a demanar-los a diferents comerços del barri implicats en el projecte. D’aquesta manera, col·leccionant els cromos, però també llegint històries i aventures, fent endevinalles, sopa de lletres o trencaclosques, petits i grans van descobrint el passat de la Verneda i la Pau. I van aprenent que en els espais que ara ocupen edificis, places i carrers asfaltats, abans hi havia camps de vinyes, aiguamolls, cavalls i gallines. I també temples de l’edat mitjana, molins i masies, fins a arribar a les màquines de vapor, les fabriques, les antigues barraques o els nous gratacels.
“L’objectiu és divulgar la història del barri, tant per infants com per famílies, i per fer-ho s’ha implicat a escoles, mestres, comerciants…”, explica José Ángel Borlán, director de la Societat d’Estudis de La Verneda de Sant Martí, l’entitat que ha elaborat l’àlbum de cromos Petita Història de la Verneda de Sant Martí. Borlán agraeix especialment “la implicació de les mestres, ja que a més del munt de feina que tenen, han estat encantades de col·laborar-hi“. A la vegada, els equips pedagògics implicats en el projecte agraeixen la preparació prèvia i les visites guiades pel barri de la mà de Borlán per preparar les sessions de joc i aprenentatge amb l’àlbum a classe. D’aquesta manera, en aquests passejos pedagògics, el professorat també aprèn informacions i històries del barri que no sabien, com que, per exemple, hi ha dues fonts de Canaletes exactament iguals a la de les Rambles de la ciutat, que al barri es poden trobar arbres de més de dos-cents anys, que el barri conserva una única xemeneia industrial a la plaça de la Palmera de Sant Martí, o que molts dels edificis del barri van ser construïts per acollir a les persones que treballaven a institucions públiques i empreses com ara Correus, la Guàrdia Urbana o Gallina Blanca.
Una eina pedagògica propera
L’Encarna, de l’escola l’Arc de Sant Martí, és una de les mestres implicades en el projecte des de l’inici del curs passat, i té clar que l’àlbum de cromos funciona. “Per començar, és un format atractiu, proper per l’alumnat, ple de dibuixos, de còmics i fotos. És molt visual, entra pels ulls, i això agrada”. En l’àmbit curricular, l’Encarna destaca que l’àlbum és “molt transversal” i dóna peu a treballar els continguts d’assignatures com Plàstica, Socials o Medi. I subratlla que la publicació explica històries properes i quotidianes de forma amena, de manera que ajuda a “conèixer i a identificar-se amb el barri, també els alumnes nous, nenes i nens de famílies nouvingudes que acaben d’arribar, sigui d’altres llocs de la ciutat o d’altres països”. Finalment, per l’Encarna també és interessant “la construcció conjunta” en el progressiu desenvolupament del projecte, el treball la interacció que s’ha donat entre escoles, entitats del barri, historiadors i Administració.
La Jèssica, professora a l’escola La Palmera, explica que l’àlbum a classe utilitzen per treballar la comprensió lectora, i també com a font de referència d’història i geografia pel projecte d’investigació del barri que treballen al centre. Segons la seva experiència a classe, la publicació és una bona eina pedagògica. “Va molt bé la idea de fer l’activitat sobre un tema del barri amb l’àlbum i després obtenir el premi d’un val de bescanvi per anar a una botiga del barri a buscar els cromos”, diu. Per la Jèssica és un encert utilitzar aquest tipus de format amb els petits, donat que és un tipus de publicació habitual per ells, i “fan certa comparativa amb altres àlbums, altres col·leccions i altres cromos”.
Les il·lustracions juguen un paper clau en l’àlbum, i nenes i nens s’ho miren d’una altra manera quan les mestres expliquen a classe que els dibuixos estan fets per il·lustradors que van néixer o viuen als barris de La Verneda, La Pau, Via trajana o La Palmera. Pel dibuixant Dani Torrado, col·laborar en el projecte de l’àlbum ha suposat una doble motivació: “jo sóc del barri de tota la vida i, a més, m’interessa molt el còmic relacionat amb temes d’Història”, diu. “La veritat és que algunes informacions o històries del barri ja les coneixia, però altres, com el jaciment romà, no les sabia, i m’han sorprès molt”, explica. A més del Dani Torrado, en l’elaboració de l’àlbum han participat Carlos Azagra i Encarna Revuelta, Daniel Castro, Enric Lloret, Arantxa Morán, Carlos Bricio, Adriana Verdera, Francec Alemany, Matías Rodríguez i Xavi Pons.