El pla dels barris de Barcelona

Esteu aquí

Actualitat

Torna

La història popular, a peu de carrer

05/06/2020 - 10:06h

Pla de Barris. Estudiants de la Trinitat Vella participen en un taller audiovisual sobre la memòria del barri.

Estudiants de la Trinitat Vella participen en un taller audiovisual sobre la memòria del barri.

Quan som petits, el nostre carrer és el món. De passeig, des de la finestra o el balcó, anem memoritzant cada racó del barri, i aquest acaba adquirint una categoria mítica. Però aquest territori té una història real darrere, uns inicis i uns protagonistes. La Trinitat Vella, al districte de Sant Andreu, és un barri que dóna molta importància a la memòria popular i col·lectiva. Ara, aquesta memòria ha estat material pedagògic per algunes joves del barri.

Al llarg d’aquest curs 2019-20, l’alumnat de tercer d’ESO del Col·legi Santíssima Trinitat ha treballat un projecte de recerca històrica sobre les memòries populars. A banda de donar a conèixer el seu propi barri, aquest taller, vinculat a l’assignatura de Ciències Socials, tenia altres objectius, com que els joves aprenguessin tècniques i usos de l’audiovisual, fomentar les relacions intergeneracionals i d’apropament a les entitats de la Trini i oferir un servei d’investigació a l’arxiu de memòria del barri.

En la primera part del taller, més teòrica, els estudiants van aprendre el llenguatge audiovisual, les seves narratives, les tècniques d’il·luminació i so i, també, com preparar una entrevista. La segona part del projecte es va desenvolupar fora de les aules, i el barri es va transformar en el nou espai d’aprenentatge. D’aquesta manera, l’alumnat va sortir al carrer i va apropar-se a racons i persones per investigar el passat de la Trinitat Vella.

Les entitats fan pedagogia

Segons Maria Eugenia Poza, professora d’Història de l’Institut Santíssima Trinitat, un dels aspectes més interessants del taller va ser anar al casal d’avis del barri, parlar amb les persones grans i aconseguir que expliquessin la seva història. Amb aquest taller, l’aprenentatge dels adolescents ha estat múltiple: “han desenvolupat un treball en equip, on és molt important l’organització i la coordinació, i on cada estudiant ha tingut un rol assignat”, explica la M. Eugenia.

En aquest projecte la memòria del barri s’endinsa en el terreny educatiu, i a la voluntat pedagògica de l’institut s’afegeixen entitats com ara la Biblioteca José Barbero – on l’alumnat aprenen a buscar informació i documentar-se -, l’Associació per la Recerca i la Divulgació de la Memòria de la Trinitat Vella – on han treballat la part de continguts -, i també el Casal Cívic Barcelona Trinitat Vella , on van fer les entrevistes i les gravacions dels anomenats donants de memòria.

Amb la irrupció de l’epidèmia, l’última part del projecte s’ha treballat de forma telemàtica. El resultat final ha estat una sèrie de vídeos que es presentaran al barri el curs vinent. Aquests vídeos formaran part de l’arxiu virtual Memòria Visual de Trinitat Vella (MVTV), que s’està convertint en un important recurs pedagògic per als centres educatius del barri.
MVTV és un projecte col·laboratiu que té com a objectiu principal recuperar la memòria popular del barri a través de les fotografies i els relats de les veïnes i els veïns que l’habiten.